[ vinkit kaamosväsymyksen selättämiseksi ]

klo 8:37 | 30.10.2016

Töihin paluu syysloman jälkeen alkoi ihan hyvissä ja rentoutuneissa tunnelmissa. Maanantain 12h työpäivän ja tiistain normaalin työpäivän jälkeen tosin tajusin, että syksy ja pimeys on viimein täällä, eikä valoa näkynyt aamuisin tai iltaisin töiden jälkeen missään muualla, kuin ehkä tunnelin päässä.Marraskuu (ja lokakuun loppu) on mulle aina kuukausista vaikein juuri pimeyden takia. Vaikka kuinka tsemppaan itseäni ja ajattelen positiivisesti, voimat käy nopeasti vähiin. Toisaalta rakastan kynttilänvaloa ja takkatulta ja ne kyllä nimenomaan kuuluu yhteen tämän pimeyden kanssa.
Keskiviikkona aloitin työt sen verran aikaisin, että pääsin lähtemään valoisaan aikaan jo kotiin. Teki kyllä tosi hyvää saada raitista ilmaa ja kävellä kolmen kilometrin kotimatka, vaikka vähän taisi tuolloinkin tihuttaa vettä. Samalla energialla tulin vielä kotiin ennen lasten päiväkodista noutamista ja siivosin kodin ja leivoin kurpitsajuustokakkua. Valitettavasti aurinko ehti laskemaan ennen kuin sain otettua kakusta kuvia ja se onkin yksi tämän ajan haasteista. Luonnonvalossa on vain tosi paljon helpompaa kuvata, vaikka tottakai salaman avulla saa kuviin lisävaloa.
Jotta tästäkin marraskuusta selvitään, listasin muutaman asian, jotka auttaa ainakin minua jaksamaan vähän paremmin.
1.Kirkasvalolamppu Viime vuonna tähän aikaan raahasin lähes joka aamu kirkasvalolampun omalle työpisteelle ja aloitin päivän valoisammin. Nyt olen ostanut kotiin myös lampun ja otan tavoitteeksi syödä joka päivä aamiaisen kirkkaammassa valossa. Auttaa heräämisessä uuteen päivään ja olo tuntuu paljon energisemmältä, kuin hämärässä istumisen jälkeen.
2. Ulkoilu valoisaan aikaan. Vaikka tämä ei ihan päivittäin onnistukaan, on hyvä tiedostaa päivänvalon vaikutus omaan jaksamiseen. Työpäivän aikanakin voi ottaa vaikka pienen kahvitauon ja lähteä ulos happihyppelylle.
3. Riittävä vitamiinien saanti. Tämä on asia, jossa mulla on aina petrattavaa. Vaikka lapset saisikin vitamiininsa, saatan itse tyystin unohtaa ottaa omani tai edes hankkia niitä. Nyt olenkin aloittanut muutaman viikon ajan päiväni myös juomalla yhden veteen liuotetun vitamiiniporetabletin ja omasta mielestäni siitä on ollut hyötyä. Toki vitamiineja saa myös syömällä terveellisesti.
4. Jooga. (Tai muu liikunta) kun illat ovat pimeitä, on välillä tosi vaikea saada itseään liikkeelle. Sohva ja suklaa kutsuu huomattavasti kovempiäänisesti,kuin kotoa liikuntaharrastuksen pariin lähteminen. Mutta liikunnan jälkeen on aina energinen olo ainakin muutaman päivän ajan ja joogata voi onneksi kotonakin. Nyt me ollaan myös vedetty lounasjoogaa töissä aina kerran viikossa. Tekee hyvää!
5. Suklaa, koska se nyt vaan on totuus, että jos mikään muu ei auta ja se sohva kutsuu, on ihan ok kaivaa se Fazerin sininen esiin ja antaa mennä. 
Mitkä on sun vinkit kaamosväsymyksen selättämiseksi, vai oletko niin onnekas, ettei pimeys vaikuta sinuun?

(kuvat Marjo Gustafsson

Comments

Popular Posts