[ Yin jooga on kireän aamuun pelastus ]

klo 22:46 | 2.11.2016
Nuorimmainen on tänään päättänyt lähteä päiväkotiin pylly paljaana pelkkä Buzz Lightyear yläosa päällään. Joka-aamuinen taistelu käynnistyy. Milloin ei kelpaa sukat, milloin saappaat. Auttaa ei saa.  Toisaalta napa paljaana karkuun juokseminen onkin tässä se hauskin osuus. Samaan aikaan nelivuotias vaikeroi oman pukemisensa kanssa, vaikka varmasti osaa homman. Vanhin muistaa siinä sivussa, että joku läksy on tekemättä: "ei tää oo siis tälle päivälle, mut ope sano et tän vois tehdä". Aikaa kouluunlähtöön on tässä vaiheessa 5minuuttia. Että ihan muuten vaan vapaaehtoisesti siinä tekee tehtäviä. Kiristää!
Tuuli painaa etuovea takaisin kiinni ja ulkona on kunnon myräkkä päällä. Lunta on tulossa. Nakkaan lapset päiväkotiin ja hetken jo mietin, palaisinko sittenkin kotiin hetkeksi ennen töihin lähtöä. Rintaranka on jumissa, selässä kiristää, hengitys on pinnallista ja suoraan sanottuna en haluaisi nähdä ketään tai tehdä mitään. Ärsyttää vaan. Tekisi mieli ottaa kunnon matsi jostain tyhjänpäiväisestä asiasta ihan vaan ketutuksesta tai ainakin kömpiä sänkyyn, vaikkei edes väsytä.
Olen kuitenkin jo pukenut joogaan sopivat vaatteet päälle ja luovuttaminen tässä vaiheessa tuntuisi tyhmältä, joten lähden orjallisesti kävelemään Mäkelänkatua kohti. Harhailen hetken ympäri Vallilaa, sillä en ole katsonut kartasta kunnolla, missä joogasali Gaia sijaitsee. Lunta pyryttää kohti naamaa ja viimein löydän perille. Laskeuduin rappuset alas Ensi-kodin tie 3.n kivijalassa sijaitsevaan pieneen 8 paikkaiseen joogastudioon, eikä sijainti ole lainkaan hullumpi. Olisi siis kannattanut vain tarkastaa se etukäteen.
Tunnelmallinen pieni sali toivottaa minut tervetulleeksi. Taustalla soi hiljaa rentouttava musiikki. Kynttilät palavat ja ohjaaja, Lotta Rantanen, kehottaa ottamaan halutessani kupillisen teetä. Heti tuntuu paremmalta. Ja kireä pintahengitys muuttuu vähän levollisemmaksi.
Yinjooga poikkeaa normaalisti tekemästäni vinyasa flow- harjoituksesta aikalailla. Siinä missä flow on usein tosi dynaamista, yin on rauhallista ja lähes meditatiivista. Yhdessä asanassa eli joogaliikkeessä ollaan huomattavasti pidempään. Yinin juju on myös lihasten rentouttaminen ja siten sidekudosten avaaminen. Nopean Googlettelun mukaan Yin tekee hyvää nivelille ja luustolle. Siksi Yin sopii hyvin myös iäkkäämmille joogeille.
Yksi tärkeimmistä Yinin hyödyistä on varmasti läsnäolemisen harjoittaminen, jota itse vähän etukäteen jopa jännitin. Minulla on nimittäin tapana joko kyllästyä tai toisaalta jopa nukahtaa ollessani pitkään samassa asennossa rentoutuneena. Mutta huoleni oli kyllä täysin turha. Yin tunti on ohi jopa vähän liian nopeasti. Tunnin jälkeen olo on täysin erilainen, kuin vielä tuntia aiemmin. Jos askel oli aamulla raskas ja kroppa kireä, nyt olo on suorastaan keveä, eikä tee mieli niuhottaa turhasta. Näillä eväillä on kiva lähteä töihin.


Gaiassa on muuten nyt marraskuun ajan keskiviikon aamu- ja lounasjooga 5€/ kerta. Kannattaa ehdottomasti kokeilla. 13.11 alkaen on tarjolla myös yin&yang tunteja sunnuntaisin klo 11-12.15, samalla 5€ hinnalla.


 

Comments

Popular Posts